+31 (0)6 13328232       info@luzazultrainingen.nl

  • Nederlands
  • English

Blended programma Interculturele Effectiviteit

Resultaat

Het blended leertraject beoogt verankering van interculturele competenties in het alledaagse internationale werk van de deelnemers. Naast het verkrijgen van helder inzicht in de effecten en de dynamiek van cultuurverschillen, zien deelnemers sneller waar interculturele misverstanden kunnen ontstaan en wat de rol is van beeldvorming. Na afloop van het programma komen de verbeterde interculturele competenties tot uitdrukking in:

  • Het adequater afstemmen van interculturele communicatie op de ander zonder verlies van authenticiteit
  • Meer inzicht op verschillende (culturele, zakelijke, persoonlijke) perspectieven, behoeften en belangen en die beter met elkaar kunnen verenigen
  • Zich gemakkelijker bewegen onder nieuwe en onvoorspelbare omstandigheden en daar (meer) plezier aan beleven

Voor wie

Voor professionals, teams en organisaties die intercultureel leren volledig willen integreren in de eigen werkcontext.

Hoe

Het leertraject is opgezet als een krachtig samenspel tussen online en face-to-face leren. Deelnemers werken gedurende 6 weken* op zelfgekozen momenten (gemiddeld 2 uur per week) in een online leeromgeving, waar zij ook interactie hebben met de trainer en de medecursisten. Op twee face-to-face trainingsdagen ontmoeten we elkaar ‘live’ in een training om te werken aan de verdieping, onder andere met een trainingsacteur. Ook het individueel IRC-debrief gesprek draagt bij  aan het verhogen van het interculturele vakmanschap.

Wat

De kapstok voor het traject is de Intercultural Readiness Check©, een assessment dat inzicht geeft in interculturele competenties: interculturele sensitiviteit, interculturele communicatie, bevorderen van betrokkenheid en omgaan met onzekerheid.

  • Vooraf - Individuele intake

    Je hebt een individueel intakegesprek per Skype of telefoon met de trainer. Het doel hiervan is om jouw leerwensen en doelen helder in kaart te brengen en om je richtlijnen te geven waardoor je optimaal rendement haalt uit het traject.

    Week 1. Cultuur: oppervlakte en diepte cultuur (online)

    • Je maakt kennis met de andere deelnemers en de leeromgeving waarin we de komende zes weken samen werken en leren
    • Je buigt je over lastige interculturele werksituaties en je werkt in subgroepen een opdracht over diepte cultuur uit

    Week 2. Cultuurverschillen en overeenkomsten (online en twee face-to-facedagen)

    • Je vult de Intercultural Readiness Check© in en werkt in je subgroep een opdracht over cultuurverschillen uit
    • De face-to-face dagen zijn op donderdag en vrijdag aan het einde van de tweede week:
        • Ervaringen en presentaties van de online groepsopdracht
        • Diverse opdrachten en oefeningen gebaseerd op de IRC uitslagen.
        • Je oefent een eigen casus met de biculturele trainingsacteur of -actrice
        • Resultaat: je krijgt helder zicht op de complexiteit van interculturele effectiviteit en vertaalt dat naar je eigen werkcontext.

    Week 3. Interculturele sensitiviteit (online)

    • Vanaf week 3 start de verdiepingsperiode met reflectie en intervisie.
    • Deze week staat de competentie ‘Interculturele Sensitiviteit’ centraal met pakkende filmpjes en opdrachten over culturele bewustwording en aandacht voor signalen.

    Week 4. Interculturele communicatie (online)

    • Deze week ligt de focus op de competentie ‘Interculturele Communicatie’, in het bijzonder op actief luisteren en het aanpassen van je communicatiestijl
    • Je werkt online door aan je eigen rode draad in het leertraject en doet verslag over de voortgang en inzichten in jouw (werk)praktijk
    • In deze week is het IRC debrief gesprek met de trainer

    Week 5. Bevorderen van betrokkenheid (online)

    • De competentie die deze week centraal staat is ‘Bevorderen van betrokkenheid’
    • In de online leeromgeving vind je artikelen, filmpjes en oefeningen over het opbouwen van relaties en verenigen van verschillende behoeften
    • Je reageert op elkaars input en blogs.

    Week 6. Omgaan met onzekerheid (online en webinar)

    • De laatste online week van het leertraject gaat over ‘Omgaan met onzekerheid’, de vierde interculturele competentie. In de online leeromgeving staan prikkelende oefeningen over ‘Openheid over culturele complexiteit’ en ‘uitproberen van nieuwe werkwijzen’ voor je klaar.
      • In een webinar sluiten we het leertraject ‘Interculturele Effectiviteit’ af.
        Daar presenteer je je individuele casus. We geven met elkaar een verdiepingsslag aan je interculturele inzichten en competenties
      • Je eindigt online met een persoonlijk actieplan in handen.
    Na het traject krijg je nog een uur coaching bij de stappen van je actieplan.
* De termijn van 6 weken is niet voor niets gekozen: uit breinonderzoek blijkt dat een dergelijke periode nodig is voor diepgaand leren door herhaaldelijk met een thema bezig te zijn. En diepgang is precies wat nodig is voor interculturele effectiviteit.

Testimonials


“Inspirerend leertraject over alle aspecten van interculturele communicatie; het heeft me de nodige eye-openers gegeven.” (communicatie-trainer)

“Terwijl ik denk aan alles wat de afgelopen zes weken is gebeurd, begint het mij te dagen dat ik zoveel meer weet dan toen we startten. Ik heb nieuwe inzichten verworven over het onderwerp, mijn persoonlijkheid en mijn doelen.” (internationale projectmanager)

Social Media

Follow Luz azul training, consulting & coaching at:

Actueel

This summer I travelled through the beautiful country Macedonia, or officially, the Former Yugoslav Republic of Macedonia (Fyrom). I happened to be able to witness the process of a historic change of the name of the country into ‘North Macedonia’. What’s in a name? Well, I could better reverse the question: what’s not in a name? Read the full article here.

© Luz azul trainingen, advies & coaching